De stad Groningen liep in de jaren zeventig voorop met het rigoureus terugdringen van de auto uit de binnenstad. Fietsers en wandelaars kregen volop ruimte. En nog steeds. Inmiddels is Groningen de 'Gezondste stad van Nederland’. Wat is het verhaal van Groningen? Hoor het van Jacques Wallage, als wethouder verantwoordelijk voor het Groningse ‘Verkeerscirculatieplan’.
Datum en tijd: 1 november 2023, 20.00 uur (inloop 19.30 uur)
Locatie: Rietveldpaviljoen, Zonnehof te Amersfoort
Aanmelden kan met deze knop
Bewoners van de stad Groningen kregen in de jaren zeventig te maken met een rigoureuze ingreep in hun binnenstad. In de nacht van 18 op 19 september 1977 werd het ‘Verkeerscirulatieplan’ ingevoerd. Vanaf dat moment werd doorgaand autoverkeer uit het centrum geweerd. In die nacht werden maar liefst 1300 verkeersmaatregelen ingevoerd, waaronder eenrichtingsverkeer en blokkades. De stad werd verdeeld in vier quadranten, die alleen via een ‘Diepenring’ met elkaar waren verbonden. Het plan was vrijwel zonder inspraak tot stand gekomen. De ‘overval’ door de ‘linkse wethouders’ Jacques Wallage en Max van den Berg roerde de publieke opinie stevig.
Maar hoewel het Verkeerscirculatieplan aanvankelijk scherpe kritiek oogstte en leidde tot felle discussies tussen het gemeentebestuur en binnenstadondernemers, werden de positieve effecten op de leefbaarheid van de stad al snel ingezien. De stad werd een blijvend aangename plek voor fietsers en wandelaars en floreerde, zowel voor bewoners, winkeliers en horeca als voor bezoekers (op de foto's van Fred Oosterhuis een beeld van het Gedempte Zuiderdiep voor en na de ingreep).
Groningen liep met het Verkeerscirulatieplan voor de troepen uit en baarde nationaal en internationaal opzien. Het was een trendbreuk in een tijd dat veel gemeentebesturen doorbraken in de stad forceerden om de auto optimaal ruimte te bieden. Inmiddels kent Groningen tal van navolgers in binnen- en buitenland en worden steeds meer steden, waaronder Utrecht, Maastricht, Gent, Leuven, Kopenhagen, Parijs en Londen, autoluw.
Tijdens het StadsringCafé van 1 november a.s. plaatst Jacques Wallage het Verkeerscirulatieplan in het perspectief van de binnenstadsontwikkeling, vertelt wat er voorafging aan de gedenkwaardige nacht, en gaat in op het belang van politieke visie en bestuurlijke lef.
Tyas Bijlholt, wethouder Mobiliteit van Amersfoort, reflecteert op de inbreng van Wallage.
Met een video-interview met Max van den Berg, die als voormalig wethouder destijds zij aan zij stond met Wallage bij de invoer van het Groningse verkeerscirculatieplan.
Gespreksleider is Duco Bannink