25 januari 2024
Ooit stond een strak modern kantoorgebouw in Sao Paulo symbool voor het optimisme van het moderne Brazilië. “Wilton Paes de Almeida Building" werd liefkozend ‘Skin of Glass’ genoemd en was één van die fenomenale Braziliaanse ontwerpen uit de jaren '50 en '60 waar de wereld een voorbeeld aan nam. Nauwelijks een halve eeuw later zijn de tijden veranderd, ontdekt filmmaakster Denise Zmekhol, dochter van de architect Roger Zmekhol. Als zij op zoek gaat naar de achtergrond en het huidige gebruik van dit meesterwerk blijkt Skin of Glass bezet door honderden dakloze families. Zmekhol maakte een aangrijpend persoonlijke film over verlies, ontwerppassie, sociale ongelijkheid, megalomane bouwwoede en een cynische wereld in crisis.
Architect Paul Meurs heeft de film op gepaste wijze ingeleid. Hij vertelde over het modernisme in Brazilië en hoe de jaren ’20 architectuur zich daar ontwikkelde tot boeiende woonvarianten. Dr. ir. Paul Meurs (1963) is partner en architect-onderzoeker bij SteenhuisMeurs. Hij groeide op in een dorp, studeerde in Delft en vormde zich verder in Sao Paulo. Als specialist adviseerde hij over transformatieopgaven in de bestaande stad en de herontwikkeling van tientallen erfgoedlocaties in Nederland, zoals Strijp-S in Eindhoven. Aan de TU Delft bekleedde hij de leerstoel ‘Heritage and Cultural Value’. Dat hij thuis is in Brazilië toonde hij met zijn boek ‘Brazil Contemporary. Architecture, Art, Visual Culture and Design’ dat in 2009 uitkwam. Als inleiding op de film zal Paul vertellen over de ideeën die zich vormden over hoe je met elkaar een buurt maakt. En hoe in de jaren ’40 – ’50 het luxe wonen vorm kreeg en wat hier vervolgens op volgde.