Met zijn uitgesproken gebouwen, maar vooral met zijn provocerende uitspraken en ideeën, was Carel Weeber decennialang een opvallende figuur binnen de Nederlandse architectuur. Samengesteld uit unieke archiefbeelden, vertelt de film 'The World According to Weeber' het verhaal van een eigenzinnige architect die niet bang was de strijd aan te gaan met de gevestigde orde.
Jord den Hollander maakte de film en namens FASadE ging Irene Edzes met hem in gesprek. Ook aanwezig tijdens de filmvertoning was Barbara Kist, die de beeldresearch voor de film heeft gedaan. Tijdens de Q&A is ingegaan op de wonderlijke wendingen die Weeber maakte: van industrieel bouwen naar het wilde wonen. De vakkennis en humor van Carel waren onderwerp van gesprek en zijn vaardigheid in het bouwproces. Het feit dat hij veel sociale woningen op prominente plekken heeft gerealiseerd, maar dat een deel daarvan inmiddels plaats heeft moeten maken voor dure kantoren. De stroefheid die Weeber in Nederland ten deel viel maar ook opzocht en de zwier waarmee hij op Curacao zijn eigen woning ontwierp. Barbara sprak over de rol van beeldresearch bij het maken van een verhaallijn en ook over bijzondere vondsten die ze voor deze film deed. Zo kwam het filmfragment met Aldo van Eijck ter sprake waarin hij in niet verhullende termen met afschuw spreekt over het werk van Weeber. Wat uiteindelijk de blijvende invloed van Weeber is geweest op de architectuurpraktijk laat zich lastig bepalen. Hij nam jarenlang vooraanstaande posities in en heeft vanuit het onderwijs veel studenten begeleid en onderwezen. Wellicht veelzeggend is de peiling onder de bezoekers: de helft van de aanwezigen in de zaal heeft ooit les van Weeber gehad.
Wist je dat?